Poyan Karimi var nitton år när han och hans två vänner startade Oddwork med den lilla inkomst från CSN de hade.
– Vi kände att det inte gick att misslyckas eftersom det inte kunde bli så mycket sämre monetärt för en själv.
Året är 2012 och tre vänner har nyss slopat en företagsverksamhet med reklam på pizzakartonger. En affärskontakt har nämligen frågat ifall de kan fixa lite säljkandidater till dem.
Då tänds något i dem och de slår sig ner på ett café i centrala Göteborg för att spåna fram vad som idag är Oddwork.
– Vi frågade oss själva, hur fungerar rekryteringsföretag? Varför gillar vi dem inte? Hur hade ett bra sådant varit?
I punkt efter punkt går de igenom hur de tycker att ett bra rekryteringsföretag ska vara. När listan är färdig tittar de på varandra och konstaterar att något sådant företag inte finns.
– Den jobbsökande är rekryteringsföretagets tillgång. Då borde man behandla den personen som det guld den är värd.
De första fem åren går bra för Oddwork, men parallellt med att det växer inser grundarna att företaget behöver sticka ut bland konkurrenterna. Man börjar hjälpa företag som vill rekrytera att synas i rätt sammanhang – med employer branding.
Men mitt i allt möter de sin största motgång någonsin – coronapandemin.
– Precis innan pandemin var det fifty fifty av rekrytering och employer branding på Oddwork. Men sen kom pandemin och dödade rekryteringen helt, säger han och fortsätter:
– Jag började ifrågasätta allt. Har jag bara haft tur? Är det bara i en högkonjunktur som jag är bra på att driva företag?
Men med pandemin följde även medgångar för företaget. När det inte gick bra med rekryteringen fick de satsa mer på employer branding. Det var så systerbolaget ”Life Inside” föddes. Idag, nio månader efter lansering, värderas det till 60 miljoner kronor.
– Vi lade ner massa kraft, kärlek och pengar på vår interna företagskultur, för vi ville att Oddwork skulle bli känt som en fantastisk arbetsgivare, säger han och fortsätter:
– Om man söker jobb och går in på rekryteringssidor för företag som söker liknande kompetenser är det svårt att förstå skillnaden mellan dem. Vilket företag är bäst att jobba på för just mig? Det kan du bara veta om du träffar dem som jobbar där.
När man går in på karriärsidan för de företag som Oddwork samarbetar med dyker det upp en videowidget längst ner i högra hörnet.
– Det är som ett Netflix av potentiellt blivande kollegor. På så vis vet du vilka människor som jobbar där och vad de tycker om arbetet.
Om Poyan
- Född år: 1989
- Ursprung i: Iran
- Utbildning: Ekonomie kandidatexamen, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet
- Bor: Stockholm/London (om bara 1 ska väljas – London)
- Gör: Grundare & VD Oddworks Sweden AB, The Life Inside AB
Föräldrarnas flykt från Iran
Karimi berättar att han känner en stor tacksamhet mot Sverige som tagit emot hans familj med öppna armar, och där han fått chansen att växa upp.
Innan han föddes flydde hans föräldrar från Iran och lämnade allt. Familjen, som då bestod av mor, far och två barn, köpte flygbiljetter till Europa. Efter en lång resa kom de till slut fram till Sverige.
– Tänk dig att trettio år senare får jag pris av Kungen som årets unga pionjär. Han är för mig en underbar symbol för vårt fantastiska land. Då kanske man vill säga ”bra jobbat” till mig. Fast jag skulle säga ”bra jobbat” till mina föräldrar som var så modiga.
De två världarna som möts
Sedan sexton års ålder har Poyan Karimi varit skådespelare i en rad olika filmer. Han har med åren mött människor från filmbranschen som frågat varför han inte väljer att satsa på film, och människor på företaget har frågat om han inte enbart ska satsa på företagandet.
– Jag vill göra båda! Bara för att jag är företagare betyder det inte att jag inte är skådis och vice versa.
Han berättar att de två världarna har hjälpt honom väldigt mycket och menar att skådespeleri bara handlar om att gå en bit i någon annans skor.
– Jag gör bara roller som jag känner att jag kan förstå och som har något med mig själv att göra, säger han och funderar.
– Det låter ju i och för sig helt sjukt eftersom jag spelar kidnappare i en film.
Företagande är ett skådespeleri till dess att man lyckas med någonting, anser han – att man måste låtsas vara expert på någonting för att så småningom bli det.
– Jag kunde ingenting om HR för tio år sedan, men nu vågar jag påstå att jag är bland de främsta i Norden på det och employer branding.
Karimi berättar att Oddwork för fem år sedan satte upp målet att 2025 vara Nordens ledande employer brandingföretag.
– Problemet är att vi nådde det målet i år, så just nu håller vi på att revidera dem för att sikta mot nya, högre mål.
Amanda Spångberg
Talet av Poyan Karimi till Kungen:
”Ers majestät, mina damer och herrar.
Det vackra med Sverige, det är att en sjuårig pojke kan sitta i skolbänken 1996 och skriva ett brev till ers majestät, konungen och gratulera på 50-årsdagen.
Det vackra med Sverige, det är att ers majestät, konungen svarade på det brevet ett par månader senare och det har sparats i tjugofem år.
Det vackra med Sverige är att den pojken fick precis alla möjligheter som det här fantastiska landet har att erbjuda och precis alla möjligheter som den svenska pojken fick i skolbänken bredvid.
Det vackra med Sverige är att den pojken tjugofem år senare personligen får träffa ers majestät, konungen och säga tack.
Så för allt, för Sverige, tack”
Om Oddwork
- Grundat år: 2012
- Grundare: Poyan Karimi, Niklas Kekonius, Charles Sinclair
- Affärsidé: Oddwork tar ansvar för sina partners hela employer brands och förmåga att attrahera, rekrytera och behålla sin personal
- Omsättning 2021:30,5 MSEK & 2020, 26,8 MSEK
- Antal anställda: 45
- Antal förmedlade jobb: +2 500