Kärleken tog Edel Puntonet Toledo, då 24 år, från Kuba till Umeå i Västerbotten. Snart två
årtionden senare driver han regionens snabbast växande företag, som tidigt förstod
potentialen i artificiell intelligens. ”För oss var det direkt avgörande att ChatGPT kom.
Visserligen större konkurrens men det blev en sorts accelererad folkbildning,” säger han.

Steg för steg växte en sorts frustration fram. Den kommunikationsbyrå som Edel Puntonet Toledo
hade tagit över bara några år tidigare hade visserligen sett kraftig tillväxt och utvecklat ett
erbjudande som kunderna gillade. Men vad, räknat i faktiska kronor och ören, fick kunderna
egentligen tillbaka för sina kampanjer? Hur mycket var en visning och ett klick värt om det enskilda
initiativet inte generade faktisk försäljning?

Som så många gånger tidigare tog Edel Puntonet Toledo saken i egna händer.

Sex år senare utses digital- och marknadsföringsbyrån DigiPartner till Västerbottens snabbast
växande företag med en tillväxt på 424 procent 2019-2022 och 35,5 Mkr i omsättning 2022, och Edel
till ”Årets Pionjär” i Region Norr i ”Årets Nybyggare 2023”, som arrangeras av Stiftelsen IFS.

Samma höst tilldelas DigiPartner även ”Årets Gasell” av Dagens industri.

– Allt har blivit mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat drömma om. Men vi är långt ifrån
nöjda. Vi hade inte varit nöjda även om vi vore och borde vara nöjda, säger han.

Om företaget

  • Startade: 2017
  • Omsättning 2022: 35,5 mkr
  • Resultat 2022: 3,3 mkr
  • Antal anställda: 16
  • Hemsida: https://digipartner.se

Edel Puntonet Toledo föddes 1983 på Kuba och växte upp sida vid sida med stora geopolitiska
svängningar. Där och då fanns inga tankar på att lämna sitt hemland. Edels plan var att slå sig fram
som hårdrockare.

– Sedan blev jag kär, säger han.

Som 24-åring bestämde sig Edel för att lägga musikambitionerna på is och flytta till Umeå. Utan vare
sig utbildning eller utstakad riktning skulle han nu börja orientera sig bland björkar och kulturella
kontraster. Men med sig i verktygslådan hade han en drivkraft, höga ambitioner och stöd från ett
”fantastiskt land” med engagerade institutioner som ”verkligen vill se dig lyckas”.

– Då bestämde jag mig. Jag skulle bli Umeås mest anlitade fotograf.

Edel tog sig an ett yrke och bransch som han egentligen inte visste så mycket om. Han bedrev en
aggressiv marknadsföring och tog patent på begreppet ”snygghetsgaranti”, som innebar att han
garanterade att kunderna skulle ”se snygga ut” på bilderna.

– Det gav mycket uppmärksamhet. Jag reste runt i hela Norden och tog bilder. Det finns såklart
massor av fotografer i Finland och Norge, men ingen annan kunde ge en snygghetsgaranti. Vem
skulle inte vilja bli fotograferad av mig då? Jag tror att jag fortfarande är den fotograf som har omsatt
mest under ett år i Umeå.

– Min väldigt osvenska approach och bakgrund har varit en fördel för mig och i sättet jag driver
bolag. Vad har jag att förlora? Jag armbågar mig fram. Jag vågar tänka annorlunda. Det är ett tips som
jag har till andra som har en dröm. Ha ingen plan B. Kör på plan A och titta inte bakåt. Våga misslyckas.

För Edel var det en framgångsrik metod och som skulle ta honom hela vägen till Jo Kommunikation.
Under 2017 föddes idén med DigiPartner, och sex år senare tog bolaget sina första stapplande steg.
Idag arbetar DigiPartner och Jo Kommunikation tätt tillsammans.

Med Billy Palmberg och Edvin From påbörjades arbetet med att förverkliga en produkt som kunde
råda bot på den frustration och känsla av att saker kunde göras mycket bättre.
Resultatet blev en datadriven annonsbyrå som använder sig av en egenutvecklad AI-robot. Bolagets
vision är att kunderna ska få tillbaka mer pengar än vad de satsar på marknadsföring. Svårare än så är
det inte, säger Edel.

Roboten är i gång under dygnets alla timmar och sorterar bort dåliga sökord och rekommenderar
andra som både är mer positiva och ger merförsäljning för kunden.

– Vi insåg tidigt att Google och andra plattformar tjänar väldigt mycket pengar på fel saker. Genom
att automatisera vissa processer hjälper vi våra kunder att få bort dåliga sökord. Google tjänar
pengar på alla klick – oavsett om du säljer eller inte. Det kostar alltså för företag att synas i fel
sammanhang.

– Våra kunder ligger ofta mellan 1000-3000 procent i faktisk avkastning, det vill säga hur mycket mer
de får tillbaka i försäljning från deras kampanjer.

I dag har DigiPartner tagit en etablerad marknadsposition. Bolagets kunder finns inom alla möjliga branscher och har verksamheter i Europa, Sydamerika och USA.

Men dagens förståelse för DigiPartners erbjudande var något helt annat för bara några år sedan.

– Det var otroligt svårt i början. Detta var långt innan folk visste var AI var. Det slutade med att vi inte längre ville prata om AI, trots att vi låg långt framme och hade ett utvecklat AI-erbjudande. Det
hände att vi sprang på marknadschefer som trodde att vi lurade folk och inte alls trodde på AI:s
potential.

Sedan kom ChatGPT och en helt annan konkurrens.

– Absolut var det så, men för oss var det direkt avgörande att det kom. Det blev en sorts accelererad folkbildning. Plötsligt ringer folk och är intresserade av det vi gör.

– Vi ser väldigt positivt på framtiden och vi är övertygade om att vi ligger långt fram och ärpositionerat för att fortsätta gå starkt. Det är både spännande och roligt att få vara i en bransch och med under en period då det händer mycket och utvecklingen går väldigt snabbt fram, säger han.

 

Om Edel Puntonet Toledo

  • Kom till Sverige: 2007 från Kuba
  • Ålder: 41 år
  • Bor: Karlsborg
  • Gör: Medgrundare av DigiPartner
  • Wow faktor: Ha ingen plan B. Kör på plan A och titta inte bakåt. Våga misslyckas.
Share This