GetAccept vill med sina digitala säljlösningar diktera marknadens nästa steg. – Många storbolag har mer resurser, men det är vi som ska sätta nästa milstolpe och driva på utvecklingen säger bolagets vd Samir Smajic.

Samir Smajic, 37, har prisats vid flera tillfällen. Så även under fjolårshösten, då han utsågs till ”Årets Pionjär” i Skåne av stiftelsen IFS. Men trots att han fått flera utmärkelser tidigare var det med en känsla av genans att ta emot priset.

– Jag har aldrig känt mig som en invandrare. Så, hur går detta ihop? Det har känts lite komiskt och, nästan lite, skamset, säger han.

Samir växte upp i Osby i norra Skåne till föräldrar som hade arbetskraftsinvandrat från Bosnien under tidigt 1970-tal. Som 19-åring gick flyttlasset från Osby till Lund. Från småstad till akademisk högborg. En resa som många andra också har gjort – både innan och efter honom.

Men förståelsen och inställningen till att ha utländska rötter har skiftat.

– Jag pratade mycket med mina äldre storebröder. Bara för att jag inte har sett det som en utmaning, eller tillåtit det att bli en begränsning, innebär inte det att vissa har det svårare och att jag inte behövt kämpa. Min mellanbrorsa menade att jag måste ta till mig det. Så, nu förstår jag. Jag är stolt och glad.

Om företaget

  • Startade: 2015
  • Omsättning: 2021: 73 mkr
  • Resultat: 2021: -39 mkr
  • Antal anställda: 115
  • Hemsida: www.getaccept.com

”Alltid velat starta något – inte för att vara vd utan för att kunna förändra saker”

Drivkraften och arbetsmoralen fick han med sig från tidig ålder. Förståelsen för att det inte fanns några ”frisedlar”, samt betydelsen av att plugga vidare och jobba hårt, likaså.

Strävan efter att förändra och förbättra kom också tidigt.

– Jag har alltid velat starta något. Jag behöver inte förändra världen eller vara vd. Men jag vill vara med och förändra och förbättra något.

Det hade ofta mindre betydelse vad det handlade om. Samir pluggade till maskiningenjör. Men i stället för att ”räkna på turbomotorer” eller ”starta ytterligare ett sparkcykelföretag” gick han, framåtlutad och ambitiös, runt på Lunds kullerstenar och funderade på nästa steg.

– I Lund så hade jag en perfekt 20-minutersrunda till skolan. Då funderade jag alltid på vad jag skulle starta för bolag. Det var samma tankeprocess hela tiden. Jag gick runt så i 3,5–4 år.

En idé var flexibla och temporära reklamlösningar vid arbetsplatser. Med hjälp av data och livebudgivningar, skulle de vanliga säkerhetsnäten kunna ersättas med gerillamarknadsföring.

Vissa entreprenörer drivs av att starta något. Andra får en idé och känner sig tvingade att göra verklighet av den. GetAccept, som erbjuder digitala säljlösningar, är en kombination.

Det har gått sju år sedan Samir, tillsammans med tre medgrundare, startade GetAccept. Då hade han redan hunnit med under uppbyggnaden av snabbväxande Lime Technologies. Men strävan efter att förverkliga en egen vision fanns kvar. Efter mycket kontakt med säljteamet och förståelse för kundkontakten, gick det upp för Samir att den processen hade stagnerat.

– Det var svårt att vara personlig och kommunikativ. Det var därför som vi började erbjuda digitala säljrum där man kan samla hela processen på en och samma plattform. Det känns personligt och unikt.

Samir ser det som att GetAccept förstod något tidigt. Kanske för tidigt. Och kanske på ett alltför annorlunda sätt jämfört med hur B2B-processer fungerade. Så var känslan inledningsvis.

– När vi började presentera offerter i videoformat sa man att det inte var seriöst. Ett år senare började LinkedIn med video på sin plattform, och helt plötsligt ansågs detta OK även i offert och signeringsprocessen.

– Det vi gör fanns inte för två år sedan. Vi växte i början men det var svårare då att få förståelse. Då fick man pitcha andra delar, som digitala signeringar. Vi har varit med och utbildat marknaden och skapat en egen kategori. Nu handlar det om att ta större marknadsandelar.

Men med större intresse kommer också större och mer mångfacetterad konkurrens. – För något år sedan var det 2–3 bolag som pratade om detta. Nu finns det 25–40 bolag. Även större företag med tusentals anställda närmar sig. Det är ett kvitto för oss att det finns ett intresse.

Men Samir ser inte det som ett problem. Det är bra om fler bolag är med och ”utbildar världen”.

– Men vi ska vara med och diktera. Vi vill fortsätta ligga längst fram och vara snabbrörliga. Många storbolag har mer resurser men det är vi som ska sätta nästa milstolpe och driva på utvecklingen

”Det är viktigt att ha roligt – nästa vecka har vi DJ-battle”

Samir Smajic är ett barn av sin tid. De värderingar som han fick med sig hemifrån har han tagit med sig ut i arbetslivet och in i GetAccepts manifest.

– Vi är fyra grundare. Vi hade alla varit med under uppstartsprocesser eller startat bolag tidigare. Då har man begått misstag. En sak som vi alla tog med oss var att satsa mycket på företagskulturen.

– Jag tror också på att jobba hårt. Vi har tydliga värderingar och förväntningar. Folk ska utmanas. Utvecklas. Ha roligt. Nästa vecka har vi DJ-battle på kontoret. Vi vill att det ska vara en plats dit folk gillar att komma och hänga. Och jobba.

Vad har du lärt dig på den här resan? – När du är ung tror jag det är vanligt att du umgås med likasinnade. Som kanske har samma intressen och bakgrund. Men jag tror att det är viktigare att man har samma ambitionsnivå och grundinställning. Våga ta in folk som inte är som du. Då kan ni komplettera varandra i stället.

– När ditt bolag växer och du får massor av inputs och influenser från investerare och andra, då är det viktigt att komma ihåg att det är du som kan businessen bäst. Våga lita på dig själv och din magkänsla. Det är i slutändan du som står där och tvingas ta de tuffa besluten.

Några avslutande ord? – Ja. Var beredd att jobba mycket och hårt. Du kommer att behöva prioritera och lägga undan vissa saker. Men då är det också väldigt viktigt att det du prioriterar är rätt för dig och roligt.

Om Samir Smajic

  • Föddes i Sverige av Bosniska föräldrar
  • Ålder: 37 år
  • Utbildning: Maskiningenjör Lunds Tekniska Högskola
  • Bor: Bunkeflostrand
  • Gör: Grundare och VD GetAccept AB
  • Wow faktor: Hans föräldrar kom till Sverige från Bosnien med tomma fickor för att jobba, och sedan barnsben har jag blivit drillad i att hårt arbete ger resultat. Under min uppväxt har jag alltid fått höra, från familj, att du måste vara bäst för att stick ut. Idag äger han ett globalt expansivt företag som är marknadsledande inom sitt område.
Share This